Onzuivere huid

Een onzuivere/ acne huid is het meest voorkomende huidprobleem. We spreken hiervan wanneer de poriën zijn verstopt met talg, bacteriën en vetzuren. Deze talgophopingen veroorzaken ontstekingen in omliggende huid, waardoor rode bultjes, puistjes, comedonen en onderhuidse ontstekingen ontstaan. Onzuiverheden kunnen voorkomen op verschillende plekken voorkomen en kan op diverse manieren behandeld worden.

 

Om ervoor te zorgen dat we het probleem op de juiste manier aanpakken, onderzoek ik je huid zorgvuldig tijdens de behandeling. Aan de hand van de uitkomst stellen we een behandelplan samen. Hierin staat onder andere welke producten je thuis dient te gebruiken en wat je thuis kunt doen om de huidbehandeling te ondersteunen. Benieuwd of ik iets voor je kan doen? Neem dan contact met mij op.

 

Welke triggers zijn er voor een acne gevoelige huid?

  • Verkeerde huidverzorgingsproducten, het komt vaak voor dat mensen verkeerde producten gebruiken, wat kan zorgen voor onzuiverheden!
  • Je gezicht aanraken, door constant je gezicht aan te raken komen er bijvoorbeeld bacteriën op je gezicht die acne kunnen veroorzaken.
  • Hormonen, er zijn een veel hormonen die acne kunnen veroorzaken en verergeren.
  • Anticonceptie, je zult het misschien niet denken, maar ook anticonceptie kan acne veroorzaken, doordat het vol met hormonen zit!
  • Let op je voeding, vermijd zuivel, suikers en ongezonde vetten zo veel mogelijk!

 

Als je last hebt van een onzuivere huid, dan kan dit o.a. te maken hebben met je voeding. Om hierachter te komen, is het goed om eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken en een voedingsdagboek bij te houden. Om je een beetje op weg te helpen, volgt hieronder een overzicht van de do’s en don’ts.

 

Don’ts bij acne

  • Wees matig met zuivel, zoals melk, karnemelk, yoghurt, vla, boter, kaas en roomijs. Koemelk kan uitbarstingen van acne uitlokken of verergeren. De boosdoeners zijn dan de mannelijke hormonen in de melk die de groei van koeien stimuleren. Deze hormonen verhogen, samen met de pus van de uiers, de talgproductie, wat leidt tot acne.
  • Vermijd enkelvoudige koolhydraten en suikers, zoals zoet broodbeleg, frisdranken, koek, snoep, chocolade, toetjes, ijs, wit brood, aardappelen, witte rijst en witte pasta. Voeding met een hoge suikerwaarde verergert bij veel mensen acne. Deze koolhydraten en suikers zorgen namelijk voor een hoge insulineproductie in je lichaam. Teveel aan insuline stimuleert de aanmaak van de mannelijke hormonen, die de acne verergeren. Probeer daarom meer peulvruchten, bonen, linzen, zilvervliesrijst en volkoren producten te eten.
  • Eet minder zout. De jodium in het zout zorgt ervoor dat je huid sneller ontstekingen krijgt. Vermijd zoveel mogelijk jodiumhoudend zout, kant-en-klaarmaaltijden, snacks en energie houdende drankjes.
  • Wees matig met voedingsmiddelen die veel mannelijke hormonen bevatten, zoals pindakaas, schaaldieren, orgaanvlees en paté.

 

Do’s bij acne

  • Eet voldoende Omega-3 en -6 vetzuren,zoals visolie, vette vis, walnoten, hazelnoten, chiazaad en geplette lijnzaad.
    De Omega-3 en -6 vetzuren werken ontstekingsremmend in de huid.
  • Zorg dat je lichaam de nodige anti-oxidanten binnenkrijgt, zoals vitamine A (pompoen en wortels), vitamine E (waterkers en avocado), donker fruit, bessen en rode druiven. Vrije radicalen en oxidatie kunnen de ontstekingen in de acne verergeren. Antioxidanten bestrijden deze negatieve effecten.
  • Zorg voor voldoende vitamine A. Vitamine A helpt de huidcyclus te reguleren, zodat eiwit en talg niet vast komen te zitten onder de huid. Vitamine A zit vooral in biologisch orgaanvlees als lever, vette vis, eieren, roomboter, wortelen, spinazie en broccoli.
  • Eet voldoende zink. Zink werkt ontstekingsremmend en bevordert het huidherstel. Zink zit vooral in mager vlees, vis, ei, noten, zaden, peulvruchten, volle graanproducten, boerenkool en broccoli.
  • Drink voldoende water & kruidentheeJe huid is een orgaan en heeft, net als je nieren, genoeg water nodig om goed te kunnen functioneren. Water hydrateert het lichaam en zorgt voor een gezonde huid. Voldoende vocht helpt om de afvalstoffen af te voeren die huidproblemen veroorzaken.
  • Zorg voor voldoende vitamine D. Naast voldoende zonlicht om vitamine D aan te maken, adviseer ik om in de herfst, winter en het vroege voorjaar vitamine D te slikken. Een tekort aan vitamine D wordt namelijk in verband gebracht met een verstoorde talgproductie, wat je acne verergert.